Privacyverklaring

voor cliënten

Rondomzorg Leeuwarden
Maart 2025

Voorwoord
Rondomzorg hecht groot belang aan de privacy van haar cliënten. Daarom behandelen en beschermen wij jouw persoonsgegevens met de grootst mogelijke zorgvuldigheid. Wij verwerken jouw persoonsgegevens overeenkomstig de eisen die daaraan worden gesteld in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de specifieke regels die in de zorgsector gelden voor geheimhouding en bescherming van jouw medische gegevens, zoals:

  • Wet op de geneeskundige behandelovereenkomst (WGBO)
  • Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG)
  • Wet kwaliteit, klachten en geschillen (Wkkgz)
  • Zorgverzekeringswet (Zvw)
  • Wet Langdurige Zorg
  • Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg

Omdat Rondomzorg degene is die jouw persoonsgegevens verwerkt is zij de verantwoordelijke in de zin van de AVG. Dit houdt in dat Rondomzorg bepaalt welke persoonsgegevens worden verwerkt, met welk doel en op welke manier. De verwerking van jouw persoonsgegevens zal altijd op een behoorlijke en zorgvuldige wijze plaatsvinden.

In deze privacyverklaring wordt uitgelegd welke gegevens verwerkt worden, voor welke doeleinden ze worden gebruikt en wat jouw rechten zijn op grond van de AVG. Naast de AVG zijn de regels van het medisch beroepsgeheim onverminderd van toepassing op de verwerking van jouw gegevens.

Mocht je stukken uit dit document niet begrijpen, bespreek dit met je begeleider, of vraag om uitleg via privacy@rondomzorg.nl

 

1. Wanneer is de privacyverklaring op jou van toepassing?

Zodra je wordt ingeschreven als cliënt bij Rondomzorg, verwerken we jouw persoonsgegevens en gezondheidsgegevens. Zodra jouw persoonsgegevens verwerkt worden is hetgeen opgenomen in onze privacyverklaring van toepassing. Onder de term verwerken van persoonsgegevens valt het opslaan, aanvullen, wijzigen en het verstrekken van gegevens aan jouw zorgverleners, ketenpartners, verzekeraars en wettelijk verplichte instantie die bij jouw behandeling zijn betrokken.

Dit betekent dat de privacyverklaring van toepassing is op alle persoonsgegevens, waaronder medische gegevens, die je mondeling, schriftelijk of digitaal aan ons verstrekt, bijvoorbeeld via een inschrijfformulier, een contactformulier op onze website of persoonlijk contact met onze medewerkers. Dit geldt ook voor gegevens over jou die wij van derden ontvangen.

 

2. Welke gegevens verzamelen we en waarvoor worden ze gebruikt? 

Rondomzorg verzamelt en bewaart jouw persoonsgegevens en gezondheidsgegevens om je zo goed mogelijk te kunnen begeleiden en kwalitatief goede zorg en ondersteuning te kunnen verlenen. Jouw gezondheidsgegevens hebben we nodig voor jouw begeleiding en zorg. Behalve jouw gezondheidsgegevens hebben we ook andere persoonsgegevens nodig om jou te kunnen identificeren. Voor alle gegevens geldt dat we niet méér gegevens zullen verwerken dan we nodig hebben om het doel van de verwerking te bewerkstelligen.

Hieronder vind je een overzicht van de persoonsgegevens die wij van jou verwerken.

Voor het vaststellen van jouw identiteit leggen we de volgende gegevens vast:

  • Geboortenaam, partnernaam, voorvoegsel, voorletters, roepnaam en voornamen
  • Geboortedatum, geboorteplaats en geboorteland
  • Geslacht en burgerlijke staat
  • Burgerservicenummer (BSN)

Om contact met je op te kunnen nemen leggen we de volgende gegevens vast:

  • Postcode, adres, huisnummer, woonplaats en land
  • Telefoonnummer vast, telefoonnummer mobiel en telefoonnummer contactpersoon
  • E-mailadres

Om je te kunnen begeleiden leggen kunnen we de volgende gegevens vastleggen:

  • Verzekeringsgegevens
  • Behandelaanwijzingen en wilsverklaring
  • Contactpersoon
  • Problemen en diagnoses
  • Hulpvraag
  • Diagnostiek
  • Woonsituatie, drugsgebruik, alcoholgebruik, tabaksgebruik en voedingsadvies
  • Alerts en allergie-toleranties
  • Medicatiegebruik
  • Medische hulpmiddelen
  • Bankrekeningnummer
  • Huisarts, apotheek en tandarts gegevens
  • Soort beschikking/indicatie en geldigheidsduur daarvan
  • Betrokken wijkteammedewerker
  • Hulpverleningsgeschiedenis
  • Gegevens van mogelijke vertegenwoordigers (bewindvoerder, curator, gemachtigde, mentor)

 

3. Met welk doel en op basis van welke grondslag verwerken wij jouw persoonsgegevens?

Rondomzorg mag jouw persoonsgegevens enkel verwerken indien zij daarvoor een grondslag heeft. In de meeste gevallen zal dit de behandelovereenkomst zijn of een wettelijke verplichting. Het kan ook voorkomen dat jouw persoonsgegevens verwerkt worden voor een gerechtvaardigd belang van Rondomzorg of omdat jij toestemming hebt verleend.

Rondomzorg verzamelt jouw persoonsgegevens dus met als doel het uitvoeren van de behandelovereenkomst die wij met jou hebben. Wij verzamelen en bewaren jouw persoonsgegevens (die mede bestaan uit gegevens over jouw gezondheid) om je goed te kunnen begeleiden en kwalitatief goede zorg en ondersteuning te kunnen verlenen. Bovendien hebben wij jouw gegevens nodig voor het afleggen van verantwoording over de kwaliteit van de zorg, de financiële afwikkeling van de zorg/behandeling richting de partij die de kosten verbonden aan de behandelovereenkomst betaalt en in geval je een klacht indient over de geleverde zorg. De verwerking van jouw persoonsgegevens en gezondheidsgegevens kan verder ten doel hebben om aan wettelijke verplichtingen te voldoen.

 

Cameragegevens

Wij maken gebruik van cameratoezicht. Het doel hiervan is de bescherming van onze bedrijfseigendommen, de beveiliging van de toegang tot het bedrijfspand en parkeerfaciliteiten en de registratie van incidenten. De camera’s zijn zichtbaar opgehangen en door middel van het gebruik van borden kenbaar gemaakt.

 

4. Hoe worden mijn persoonsgegevens bewaard?

Jouw persoonsgegevens en gegevens over jouw gezondheid worden door ons verwerkt in het elektronisch cliëntendossier. De elektronische verwerking – en uitwisseling van jouw persoonsgegevens vindt enkel plaats na voorafgaande instemming.

Wij beveiligen jouw persoonsgegevens en gezondheidsgegevens goed tegen onbevoegde toegang. De gegevens worden online opgeslagen op de servers van Qurentis B.V. en Carefriend  waarbij wordt voldaan aan de wettelijke vereisten voor het opslaan van medische gegevens. De informatiebeveiliging is geregeld volgens de NEN-7510 en ISO 27001.

Naast bovengenoemde technische maatregelen zijn ook organisatorische maatregelen getroffen om jouw persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of enige vorm van onrechtmatige verwerking. Hiertoe zijn intern richtlijnen opgesteld.

 

5. Wie krijgt toegang tot jouw gegevens?

De medewerkers van Rondomzorg die jou begeleiden hebben toegang tot jouw gegevens. Medewerkers die geen behandelrelatie met jou hebben en niet rechtstreeks betrokken zijn bij de geleverde zorg krijgen in beginsel geen toegang tot jouw medische dossier. Voor kwaliteitsdoeleinden, bij klachten en bij onderzoek van een calamiteit kan het voorkomen dat Rondomzorg medewerkers met wie je geen behandelrelatie hebt toch toegang krijgen tot jouw medisch dossier. Het secretariaat en de administratie van Rondomzorg hebben enkel toegang tot jouw persoonsgegevens om de administratieve processen rondom jouw aanmelding bij Rondomzorg te verzorgen.

Alle medewerkers van Rondomzorg zijn verplicht om vertrouwelijk met jouw gegevens om te gaan. Deze medewerkers vallen onder het (afgeleid) medisch beroepsgeheim en/of hebben een geheimhoudingsverklaring getekend met Rondomzorg. Wij houden van iedere individuele medewerker bij wanneer hij/zij jouw dossier hebben bekeken (‘logging’) zodat het altijd inzichtelijk en te achterhalen is wie jouw dossier gezien hebben.

6. Hoe en wanneer delen we jouw gegevens?

Op basis van het medisch beroepsgeheim en de AVG mogen wij jouw persoonsgegevens en gezondheidsgegevens in beginsel alleen aan derden verstrekken indien jij daarvoor uitdrukkelijke toestemming hebt verleend. Indien jouw gegevens in onze optiek gedeeld moeten worden met derden zullen wij je derhalve om toestemming vragen. Wanneer wij jou om toestemming vragen informeren wij je over het doel, de inhoud en de mogelijke gevolgen van de gegevensverstrekking aan een derde.

In een aantal gevallen bestaat er voor Rondomzorg een recht of zelfs een wettelijke plicht om jouw gegevens aan derden te verstrekken zonder dat wij jouw toestemming nodig hebben. Toestemming zal in deze gevallen dus niet gevraagd worden. Je kunt hierbij denken aan de volgende situaties: indien het delen van de gegevens met derden noodzakelijk is voor het uitvoeren van de behandelovereenkomst, of noodzakelijk is voor het behartigen van een gerechtvaardigd belang van Rondomzorg. Hieronder vindt je de belangrijkste voorbeelden van deze derden:

  • Andere zorgverleners die rechtstreeks betrokken zijn bij jouw behandeling;
  • De wettelijke vertegenwoordiger, zoals een mentor of de ouders van kinderen tot 16 jaar;
  • Het CAK of het CIZ, voor zover noodzakelijk voor de uitvoering van de Wet Langdurige Zorg:
    • CAK: Centraal Administratie Kantoor, belast met wettelijke taken in het domein van zorg en welzijn.
    • CIZ: Centrum Indicatiestelling Zorg, instantie die aanvragen voor voorzieningen uit de Wet langdurige zorg beoordeelt.
  • De inspectie voor de gezondheidszorg en Jeugd (IGJ);
  • De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa);
  • De ziektekostenverzekeraar, voor zover noodzakelijk voor de uitvoering van de ziektekostenverzekering (claimbeoordeling en materiële controle).

Je kunt bezwaar maken tegen verstrekking zonder jouw toestemming. In dat geval kan het voorkomen dat Rondomzorg tot de conclusie moet komen dat zij zonder het delen van informatie met derden niet in staat is om jou te voorzien van een goede begeleiding en genoodzaakt is de zorgovereenkomst te beëindigen.

Met bedrijven die jouw gegevens verwerken in onze opdracht, sluit Rondomzorg (indien noodzakelijk) een verwerkersovereenkomst om te zorgen voor eenzelfde niveau van beveiliging van jouw gegevens. In dat geval blijft Rondomzorg eindverantwoordelijk voor deze verwerking.

 

7. Welke rechten heb je met betrekking tot jouw persoonsgegevens?

7.1 Inzage in jouw medisch dossier
Je hebt een inzagerecht. Dit betekent dat je het recht hebt om in te zien welke persoonsgegevens en gezondheidsgegevens wij van jou verwerken. Alle gegevens die wij van jou verwerken zijn opgenomen in jouw cliëntendossier. Op basis van jouw inzagerecht ben je gerechtigd om jouw eigen dossier in te zien en daarvan een kopie te ontvangen.

Het recht van inzage geldt voor volwassenen en voor kinderen vanaf 12 jaar. Bij kinderen tot 12 jaar ligt dit recht bij de ouders of wettelijke vertegenwoordigers. Kinderen tussen 12 en 16 jaar kunnen bezwaar maken als hun ouders of wettelijke vertegenwoordigers het dossier willen zien. In dat geval beoordeelt de zorgverlener of behandelaar of het kind in staat is daarover een beslissing te nemen. Indien je wilsonbekwaam bent dan kan jouw vertegenwoordiger het dossier inzien.

Rondomzorg verschaft jou enkel inzage in de gegevens die over jouzelf gaan. Je hebt geen recht op inzage in persoonlijke aantekeningen van zorgverleners, behandelaars of medewerkers. Inzage kan wordt geweigerd als de privacy van een ander daardoor zou worden geschaad.

7.2 Wijzigen of vernietigen van jouw persoonsgegevens
Je hebt op grond van de AVG en de WGBO het recht om de persoonsgegevens en gezondheidsgegevens die wij van jou bewaren aan te vullen, te laten corrigeren of te laten wissen (‘recht op vergetelheid’). Jouw verzoek om gegevens te wissen kan geweigerd worden indien de gegevens nodig zijn voor Rondomzorg om aan haar wettelijke verplichtingen te kunnen voldoen.
Aan een verzoek tot inzage/verwijderen wordt zo snel als mogelijk, maar uiterlijk binnen 1 maand behandeling gegeven.

7.3 Overdracht van jouw dossier
Het kan voorkomen dat je overstapt naar een andere zorgaanbieder voor (verdere) zorg. Indien je overstapt is het van belang dat jouw persoonsgegevens, inclusief je medische gegevens, bij de nieuwe behandelaar bekend zijn. Wij werken daarom mee aan de overdracht van jouw medische dossier aan jouw nieuwe zorgverlener of behandelaar als je daarom verzoekt. Dit betreft jouw recht op dataportabiliteit.

7.4 Intrekken toestemming
Indien je desgevraagd jouw toestemming hebt verleend voor de verwerking van jouw persoonsgegevens dan kunt je de verleende toestemming op ieder moment weer intrekken.

7.5 Bezwaar en recht van beperking van de verwerking van jouw persoonsgegevens
Indien gewenst kun je bij Rondomzorg bezwaar maken tegen de verwerking van jouw persoonsgegevens. Rondomzorg zal jouw bezwaar zo spoedig als mogelijk in behandeling nemen. Indien Rondomzorg aan jouw verzoek niet of slechts gedeeltelijk gehoor kan geven, dan zal dit schriftelijk aan je worden medegedeeld.

Indien je van mening bent dat (een deel) van jouw persoonsgegevens ten onrechte door Rondomzorg wordt verwerkt dan kun je verzoeken om een beperking van de verwerking.

7.6 Klacht Autoriteit persoonsgegevens
Je hebt ook het recht om een klacht ten aanzien van de verwerking van jouw persoonsgegevens in te dienen bij de nationale toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Informatie over hoe je een dergelijke klacht kunt indienen is te vinden op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.

 

8. Hoe lang bewaren wij jouw persoonsgegevens?

Wij bewaren jouw persoonsgegevens niet langer dan strikt noodzakelijk is om de doelen te realiseren waarvoor wij jouw gegevens hebben verzameld, tenzij de wet bepaalt dat jouw persoonsgegevens langer bewaard moeten worden. Jouw medische gegevens worden op grond van de WGBO (Wet op de geneeskundige behandelovereenkomst) minimaal 20 jaar bewaard.

 

 9. Contactpersonen en (wettelijke) vertegenwoordigers

Het kan zijn dat we een beperkt aantal persoonsgegevens van contactpersonen en vertegenwoordigers verwerken, terwijl zij geen cliënt bij Rondomzorg zijn. Dit gebeurt alleen in het geval de contactpersoon en of vertegenwoordiger is aangeduid als contactpersoon of wettelijk vertegenwoordiger van een cliënt.

De grondslag voor de verwerking van deze persoonsgegevens is het uitvoeren van de zorgovereenkomst die wij hebben met een cliënt, waarbij de contactpersoon of vertegenwoordiger is aangeduid als contactpersoon of wettelijke vertegenwoordiger. In dat geval wordt het telefoonnummer vastgelegd in ons elektronisch cliëntendossier voor de termijn dat iemand is aangeduid als contactpersoon of wettelijke vertegenwoordiger. Deze gegevens worden niet gedeeld met derden zonder toestemming.

 

 10. Contact
Wij nemen de bescherming van jouw persoonsgegevens en gezondheidsgegevens in jouw dossier serieus. Wij hanteren passende maatregelen naar de laatste stand van de techniek om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan.

10.1 Vragen
Heb je vragen of opmerkingen over deze privacyverklaring dan kunt je contact opnemen met onze Functionaris voor Gegevensbescherming Bram Koppers of de Kwaliteitsmanager Sandra Paulussen. Je kunt per mail contact opnemen met: privacy@rondomzorg.nl.

10.2 Correctie
Je kunt een verzoek tot correctie, verwijdering, vernietiging of overdracht van jouw dossier, of een bezwaar tegen de verwerking van jouw persoonsgegevens schriftelijk indienen. Wij vragen je om het verzoek met een kopie van een geldig identiteitsbewijs (een identiteitskaart, paspoort of rijbewijs) te sturen naar: secretariaat@rondomzorg.nl Let op: het is niet noodzakelijk om een BSN nummer mee te sturen

10.3 Klachten
Voor klachten kun je contact opnemen met onze Functionaris voor Gegevensbescherming via privacy@rondomzorg.nl. We hopen dat Rondomzorg eventuele problemen die je hebt rondom het privacybeleid, kan oplossen. Wij willen je er tot slot op wijzen dat je de mogelijkheid hebt om bij de Autoriteit Persoonsgegevens een klacht in te dienen over de verwerking van jouw persoonsgegevens en gezondheidsgegevens door Rondomzorg.

10.4  Wijzigingen
De privacywetgeving blijft in beweging. Wij kunnen deze privacyverklaring aanpassen om up-to-date te blijven. Wij doen dit bij nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld als er iets verandert in onze bedrijfsactiviteiten of in de wet of in de rechtspraak. Wij vragen je daarom deze privacyverklaring regelmatig te raadplegen, zodat je op de hoogte blijft. Als er sprake is van een wezenlijke wijziging in deze privacyverklaring, volgt daarover een duidelijke kennisgeving (bijvoorbeeld op onze website).